Page 11 - Krachtvoer - Editie 16 - Juli 2022
P. 11
INTERVIEW
De nieuwe Cat 340 LRE van Bonneveld heeft de 3,5 meter
UNIEKE SAMENSTELLING zonder vergunningen of begeleiding op transport.
brede onderwagen van een Cat 336 en mag daardoor
CAT 340 LRE
VOOR BONNEVELD
FLEXIBILITEIT IN DE PUT
Bonneveld, specialist in complexe grond-
werken, zet sinds kort een unieke
Cat 340 LRE Next Gen graafmachine in voor “DANKZIJ DE SMALLERE
®
haar bijzondere klussen. Een andere aanpak Na bijna drie maanden opbouw mag het resultaat van
voor de onderwagen, leidingrouting, gps- de nieuwe Cat 340 LRE gezien worden, al geeft directeur ONDERWAGEN ZIJN WE
installatie en hydrauliekafsluiters maken Harry van der Heiden niet alle details prijs. “We zijn trots
de machine flexibel en uiterst geschikt voor op onze specialismen en als je die voorsprong wilt be- FLEXIBEL MET TRANSPORT”
onderwaterwerk. houden dan hou je de formule toch een beetje geheim.”
Hoe een belangrijk deel van die formule eruitziet, toont
de nieuwe Cat machine die aan het werk is voor Visser van de bouwput is een klus voor Bonneveld en de nieuwe UITBREIDING OP KOMST
& Smit Bouw in het Amsterdamse IJburg. Hier verrijst Cat 340 LRE. De rupskraan heeft de bovenwagen van een Bonneveld heeft, naast machines van een ander merk,
de nieuwe school campus van Inholland en de realisatie Cat 340, maar de onderwagen van een Cat 336 graafma- inmiddels drie Cat LRE’s en ontvangt rondom juni een
chine. “Hij is hierdoor slechts 3,5 meter breed en kan hij Cat 308 met vaste giek, gps en Encon draaikantelstuk.
Harry van der Heiden: “We zijn in met gewoon transport over de weg”, verklaart Harry. “Zo Net als bij de grote machines geeft de stabiliteit, de
24 jaar uitgegroeid van een lokale kunnen we veel flexibeler reageren op de vraag, want het veelzijdigheid en de kracht van Cat voor Bonneveld de
naar een landelijke speler door de aanvragen van vergunningen en transportbegeleiding kost doorslag. “Wat je koopt, moet goed zijn”, vereenvoudigt
focus op specialismen als natte
bouwkuipen, spoor gerelateerd nu eenmaal tijd. Vanwege de smallere onderwagen is een Harry zijn materieelkeuze. “Daardoor kunnen we zowel
werk en gewapende grond.” transportvergunning niet meer nodig. Kortgeleden stond bij ons aannemingsbedrijf als bij onze Gewapende Grond
deze kraan nog in het Groningse Bedum. Nu staat hij hier.” BV succesvol zijn. Onze klanten rekenen op ons, wij
rekenen op onze mensen en het materieel. En als je daar
ONDERDUIKER goed en sociaal mee omgaat bouw je een vaste klanten-
Voor de diverse, letterlijke onderwaterwerken is de Cat kring en heb je bijna geen verloop in het personeel.”
340 LRE voorzien van een lange giek, extra contragewicht,
leidingen die óver de lepelsteel lopen, een zeewaardige
lakbescherming, extra afsluiters voor de hydrauliekin-
stallatie achter de giek en slangbreukbeveiliging op de
lepelsteel en bakcilinder. Mocht er onderwater een slang
kapotgaan, dan blijft de milieu-impact minimaal.
Standaard beschikt deze Next Gen Stage V versie van
deze Cat 340 LRE over een weegsysteem en instellingen
voor hoogte- en dieptebegrenzing. “De machine is stan-
daard ook helemaal 3D-ready, maar voor dit specifieke
werk gebruiken we geen standaard gps,” glimlacht Harry
veelzeggend. “We hebben iets anders gevonden dat beter
aan onze eisen voldoet.” Op het voormalig industrieterrein bouwt Visser & Smit
Vrijwel alle worktools zijn afkomstig van Verachtert Bouw de nieuwe campus voor opleider Inholland.
en worden met grote regelmaat ingezet.
10 KRACHTVOER DIGIZINE KRACHTVOER DIGIZINE 11