Page 27 - Krachtvoer nr.5 | Uitgave november 2015
P. 27

OP MAAT

want ze zijn nu fysiek gescheiden.           “DE INSTALLATIE IS DE                       dat we aan alle milieu-eisen voldoen.
“Zo zetten we de puntjes op de i”, stelt     EERSTE IN ZIJN SOORT”                       De compostopwerkings-installatie staat
Marco tijdens de rondgang. Hij wijst tevens                                              buiten wat een operationeel voordeel
op de stalen bekleding van de stortbunkers   blijkt het beton van deze bunkers amper te  oplevert ten opzichte van een inpandige
voor het afgezeefde materiaal. “Met 20 mm    lijden. Het plaatwerk is rondom verlast en  opstelling. Je zult straks zien hoe fraai
staal op de bodem, 12 mm aan de wand         zorgt samen met de vloeistofdichte vloeren  het is. We verwachten er echt veel van!”

Al bijna twee jaar huurt het bedrijf twee Komptech trommelzeven en                       HOE IS DE
een wiellader in om aan de gewenste kwaliteit en capaciteit te voldoen.                  INSTALLATIE
Met de nieuwe installatie lukt dat straks geheel in eigen beheer.                        OPGEBOUWD?

Gft-afval wordt na het storten verkleind en vergist. Uit het biogas maakt ARN            Ben Verbeek, die namens Pon
groengas van aardgaskwaliteit, het digestaat wordt opgewerkt tot compost.                Equipment nauw bij de keuze en
                                                                                         bouw betrokken is geweest, vertelt
                                                                                         hoe de installatie is opgebouwd. Na
                                                                                         het vergisten en drogen wordt het
                                                                                         materiaal uit de tunnels in de bunker
                                                                                         gestort. Deze doseert het materiaal
                                                                                         op de getrapte opvoerband die, als
                                                                                         ballistische scheider, de grootste
                                                                                         stenen verwijderd. Vervolgens loopt
                                                                                         het materiaal door een 20 meter
                                                                                         lange zeefstraat van Komptech. Ben
                                                                                         Verbeek: “We zeven hierbij niet van
                                                                                         grof naar steeds fijner, maar beginnen
                                                                                         meteen op 0.10 over de eerste 12
                                                                                         meter. Door de grotere fractie in het
                                                                                         materiaal te houden, slipt de trommel
                                                                                         niet dicht, want helemaal droog is het
                                                                                         gecomposteerde digestaat niet. In de
                                                                                         tweede trommel zeven we de eerst 3
                                                                                         meter op 0.10 en de laatste 6 meter op
                                                                                         0.40. Twee uitvoerbanden voor 0.40 en
                                                                                         groter zijn voorzien van windshifters
                                                                                         en koprolmagneten. De grote fracties
                                                                                         gaan weer de compostertunnels in om
                                                                                         extra beluchting mogelijk te maken.”

                                                                                                            KRACHTVOER MAGAZINE 27
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32