Page 35 - Krachtvoer nr.5 | Uitgave november 2015
P. 35
SITECH
Het IXAS-werk aan de A9 MET DE NIEUWE CAT® CS66B WALS over een gepatenteerd meetsysteem
realiseert een betere doorstroming MET SITECH GPS MEET VOETS dat de rolweerstand gebruikt voor het
en bereikbaarheid mede dankzij de GEWAPENDE GRONDCONSTRUCTIES bepalen van de verdichting. Door deze
langste landtunnel (3 km) van Nederland. EXACT DE MATE VAN VERDICHTING data te koppelen aan het GPS ziet leerling-
IN HET WERK. DE WAARDEN machinist Rens van Mierlo op zijn scherm
VAN HET GEPATENTEERDE exact waar hij werkt en wat de actuele
MEETSYSTEEM VAN DE WALS EN kwaliteit van het werk is. “We missen op
GPS ZIJN ZO NAUWKEURIG, DAT dit moment nog de 3D-tekening van de
SEPARAAT METEN PER LAAG NIET contouren gewapende grond, maar ook
MEER NODIG IS. zonder 3D-model kan hij zien of alles klopt”,
legt Voets uit. “Per gereden baan ziet hij
“We verwerken tot wel 3.500 ton aan het kleurenschema of de kwaliteit
verdichtingsmateriaal per dag hier op van de verdichting in orde is. Het systeem
dit werk”, schetst uitvoerder Bart Peters maakt het werk vlotter, want we hebben
van Voets als we over de platenbaan steeds de zekerheid om door te bouwen.”
naar het ketenpark langs snelweg A9 bij
Amsterdam rijden. “Gemiddeld brengen “HET SCHEELT ONS
we in dergelijke projecten 15 lagen aan en TIJD, KOSTEN EN
per laag moeten we exact de specificaties DUBBEL WERK”
voor verdichting nameten en documenteren.
Met de SITECH installatie op deze Cat IN ÉÉN OOGOPSLAG
wals is dat makkelijker dan ooit.” De gecombineerde data van de
verdichtingsmeting en locatiebepaling biedt
REALTIME CONTROLE Voets de mogelijkheden om rapporten te
Het maken van een bypass bij het IXAS- maken voor de opdrachtgevers. Dit betekent
werk is een fikse klus voor de mannen van niet dat het separaat meten verledentijd is.
Voets. In 2 maanden tijd bouwen ze 10.000 “Je hebt altijd een referentiemeting nodig”,
m2 vooraanzicht gewapende grond. verduidelijkt hij. “Daarnaast laten we ook
“Normaliter laten we per laag een extern enkele controlemetingen doen. Eerlijk
bureau een meting uitvoeren om de juiste gezegd was ik nog helemaal niet in de markt
mate van verdichting te controleren”, om een nieuwe wals te kopen, maar met het
legt directeur Ron Voets uit. “Afgezien oog op dit project waar de tijdsdruk enorm
van de meetkosten is het nameten soms is, komen de voordelen van het meetsysteem
een vertragend factor. Mooier is het om en GPS wel heel erg goed tot hun recht.
tijdens het werk te controleren of we Het systeem van Cat werkt daarbij op
juist bezig zijn.” Met de installatie van de alle bodemsoorten. Ideaal voor ons.”
SITECH GPS op de Cat CS66B wals is dat
nu realtime mogelijk. De wals beschikt
KRACHTVOER MAGAZINE 35