Page 13 - Krachtvoer nr.10 | Uitgave november 2018
P. 13

SERVICE                                                   SERVICE
 KRACHTIG






 VERVOLG  MARKUS SNEL



 WEER AAN DE


 SLAG MET REMAN
 HET WAS EVEN SCHRIKKEN TOEN
 ER EEN KLEP BRAK IN DE MOTOR    RUILMOTOR  “HIJ VOELT ECHT
 ®
 VAN DE ACHT JAAR OUDE CAT 329D
 GRAAFMACHINE MET 14.000    WEER ALS NIEUW”
 DRAAIUREN. ERNSTIGE PROJECT-  dat moest dan wel snel kunnen, want   BINNEN EEN WERKWEEK
 STILSTAND DREIGDE, MAAR DE   continuïteit is erg belangrijk voor ons.”  De oplossing voor het probleem van Markus
 REPARATIE OPTIES VAN PON      was een van de Reparatie Opties die Pon   Sjon Roelofs: “Alles is uit elkaar geweest, alleen het frame stond er nog. ”
 EQUIPMENT BRACHTEN UITKOMST.   Dit voorjaar werkte machinist Bob Schubert   Equipment en Caterpillar bieden. De keuze
 BINNEN NO TIME NAM EEN REMAN-  volop aan de realisatie van Het Groene   viel op een level 4-reparatie van de C7-motor   REVISIE VERLENGT
                                                      ®
 RUILMOTOR DE REGIE ONDER DE    Schip bij Spaarnwoude toen zijn Cat   in de Cat 329D. Hierbij komt er een volledig   LEVENSDUUR CAT
 KAP OVER. DEZE IS MERKBAAR   329D stilviel. Een afgebroken klepdeel   door Caterpillar gereviseerde 'Reman'-  D6H LGP BULLDOZER  “JE WEET
 KRACHTIGER, WANT ALLES VOELT    viel in de cilinder en daarmee lag ook   motor in de machine. De ruilmotor komt
 EN DRAAIT WEER ALS NIEUW.   het werk in een klap stil. Reparatie was   inclusief onderhoudspakket en garantie.
 mogelijk, maar niet op de korte termijn.   “Binnen een werkweek was alles in
 “De machines van Cat draaien bij ons   Voor dergelijke herstelwerkzaamheden   orde en kon Bob weer aan de slag met   WAT JE HEBT”
 probleemloos hoge urenstanden”, vertelt   moet de hele motor uit elkaar om bij het   zijn geliefde Cat 329D”, vat Ferry de
 Ferry Lörinc, coördinator materieeldienst   vaste onderblok te kunnen komen. “En dat   aanpak samen. “Daarbij wisten we
 bij Markus BV uit Halfweg. “Voor   alles op locatie, want de kraan kwam niet   vooraf precies wat de kosten waren.
 20.000 uur draaien we onze hand niet   meer van zijn plaats”, benadrukt Ferry.   Een bijkomend voordeel is dat de motor
 om. We wisten daarom meteen dat   “Starten zou nog meer schade opleveren,   mooier en krachtiger loopt dan voorheen.   MET 12.000 UUR OP DE TELLER VAN   is geen enkel probleem voor de noeste   aanbod aan Reparatie Opties nog niet.

 repareren de beste optie zou zijn. Maar   dus we moesten iets anders verzinnen.”  We kunnen er weer jaren mee vooruit.”  ZIJN CAT D6H LGP STOND SJON   schuiver die al jaren in het bezit is van   Hij besloot tot een volledige revisie van de
          ROELOFS VOOR EEN DILEMMA:          het kleine Gelderse verhuurbedrijf.   motor, de transmissie en de eindaandrijving.
          MACHINE VERVANGEN OF                “Deze bulldozer kennen we van binnen en   Bovendien kreeg de onderwagen nieuwe
          REVISEREN? HIJ KOOS VOOR EEN       buiten en dat is de reden waarom ik koos   pennen en bussen, kwam er een nieuwe
          INGRIJPENDE REVISIE EN MIKT        voor levensduurverlenging”, begint Sjon zijn   radiateur, een nieuwe transmissiepomp en
 Ferry Lörinc (links) en Bob Schubert bij de Reman-  OP EEN NIEUW LEVEN MET ZIJN   verhaal. “Bij de aanschaf van een jongere   diverse nieuwe slangen. Het dozerblad werd
 ruilmotor van de Cat 329D: “De mogelijkheden
 van de Reparatie Opties zijn aantrekkelijk voor   BESTAANDE BULLDOZER.   met minder uren weet je nooit wat je in huis   voorzien van een nieuwe Hardox-plaat.
 ons. Zeker als je hoge urenstanden wenst.”  haalt. Nu hebben de specialisten van Pon
          Met een vrijwel nieuwe laklaag, een deze   Equipment hem onder handen gehad en is   Sjon Roelofs: “De huidige Reparatie Opties
          zomer nog gereviseerd rijwerk en het hart   alle Cat-knowhow gebruikt bij de revisie.   zijn zeker een aantrekkelijk als je mikt
          van een jonge god staat de Cat D6H LGP van   Ook al zijn de cabine en het dashboard wat   op levensduurverlenging. Ik had geen
          Sjon Roelofs Grondverzet uit Nijmegen er   verouderd, hij voelt echt weer als nieuw.”  haast en wilde nog enkele stappen verder
          ultragezond bij. Op het nieuwbouwterrein                              gaan. Je zou het kunnen beschouwen als
          Vathorst in Amersfoort werkt hij aan het   ALLES IN TOPVORM           een level 4 waarbij mijn eigen motor is
          bouwrijp maken in opdracht van Heijmans.   Op het moment dat Sjon koos voor een   gebruikt. Feit blijft dat je gewoon weet
          Een klus van zo'n 15 hectare, maar dat   langer bulldozerleven, bestond het huidige   wat je hebt en alles weer in topvorm is.”



 12  KRACHTVOER MAGAZINE                                                                      KRACHTVOER MAGAZINE 13
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18