Page 22 - Krachtvoer nr.9 | Uitgave december 2017
P. 22

HISTORIE









                               CONNECT’O’MAAT





      AL VELEN JAREN IS DE CONNECT’O’MAAT (CW) VAN VERACHTERT DE MEEST GEBRUIKTE SNELWISSEL
      IN NEDERLAND VOOR HET UNIVERSEEL KUNNEN SNELWISSELEN VAN UITRUSTINGSSTUKKEN.
                                                                                                                                  Jan Hottenga: “De restauratie
                                                                                                                                  duurde ruim 3 jaar en was echt                                De besturing van de Zeeegel gaat met handels en remmen.
                                                                                                                                  een puzzel van jewelste, alles is                                  Er is geen stuurwiel, laat staan stuurbekrachtiging.
                                                                                                                                  uit elkaar geweest. Hij heeft nu de
                                                                                                                                  status van een varend monument.”


                                   Onderwatersnelwissel                                                                                                                      HISTORIE


                                                                                                                                                                             OVERLEEFT




      Voor graafwerkzaamheden in en rond   snelwisselophanging (machinebevestiging)  wordt een speciale afdichting gebruikt. Het
      waterpartijen heeft Verachtert een speciale   uitgevoerd met een zwevende   is op deze wijze onmogelijk voor vuil, zand
                                                                                                                                                                                              ®
      onderwatersnelwissel (type CWW)     penconstructie. Dit is een constructie met   en water om tussen de lagers en pennen     De strakke bevestiging van de boot op de wagen tot het moment   CAT  SNORKELT TIJDENS
      ontwikkeld. Een standaard snelwissel kan   eigen lagering, afdichting en vetsmering.   van de machineophanging te komen.    van lancering is belangrijk omdat voorkomen moet worden dat een
                                                                                                                                  golf de boot optilt en bijvoorbeeld half van de wagen af duwt.
      in deze toepassing een hoger slijtagebeeld   Tevens worden er geharde machinepennen   Voordeel voor de eindgebruiker is een flinke                                               REDDINGBOOTDAG 2017
      vertonen waardoor er eerder speling   bijgeleverd die aan de buitenzijde weer   besparing op hoge onderhoudskosten. Een
      merkbaar is. Bij de onderwateruitvoering   worden afgedicht met deksels. Tussen de   Verachtert CWW is leverbaar voor alle type   OOIT HET PARADEPAARDJE VAN   dit type stamt uit 1922 en werd in de jaren   ZEEEGEL
      wordt de bovenzijde van de          stick van de graafmachine en de snelwissel   Verachtert snelwissels van groot tot klein.
                                                                                                                                 DE REDDINGSMAATSCHAPPIJ,           twintig van de vorige eeuw gestationeerd   De Stichting Kurt Carlsen heeft dat
                                                                                                                                 DE TOENMALIGE KNZHRM, EN NU        op Texel”, vertelt secretaris en tractordrijver   voorkomen. De Noordwijkse vrijwilligers
                                                                                                                                 NOG ALTIJD EEN BLIKVANGER          Jan Hottenga van de Stichting Kurt Carlsen.   redden de boot en trekker van verder verval
                                                                                                                                 EERSTE KLAS: DE REDDINGBOOT        “Hij was bedoeld voor kustplaatsen zonder   en restaureerden ze tot absolute nieuwstaat.
                                                                                                                                 KURT CARLSEN EN ZIJN               haven en werd getrokken door paarden. In   De D4 7U Cat tractor (1948) had destijds al
                                               Kettingbak                                                                        WATERDICHTE CAT  TRACTOR.          1968 is de laatste houten boot, de 13e, in   een waterdicht ontwerp en heet de Zeeegel.
                                                                                                                                                   ®
                                                                                                                                 TIJDENS DE REDDINGBOOTDAG          gebruik genomen. Ze bestaan allemaal nog.”   Hij heeft de uitlaat en de luchtinlaten boven
                                                                                                                                 2017 IN NOORDWIJK WAREN WE         Maar, zoals dat meestal gaat, zijn techniek   op de motorkap, waarbij de openingen naar
                                                                                                                                 BIJ DE LANCERING VAN DIT UNIEKE    en vooruitgang niet te stoppen. Rond 1950   beneden zijn gericht. De bestuurder kan tot
                                                                                                                                 STUKJE CULTUREEL ERFGOED DAT       maakten de paarden plaats voor een moderne  zijn borst in het water zitten, als dat nodig is.
      Een kettingbak (type NGC) wordt van   graven in en rond het water. Zodra de bak   kan worden gelost. Kenmerkend voor de    DANKZIJ DE TOMELOZE INZET VAN      Cat D4 tractor. Zo werd er in 1953 ook een   Tijdens het seizoen (voor- tot najaar) lanceren
      oudsher voornamelijk gebruikt voor het   met inhoud boven het waterpeil komt, loopt  kettingbak is de snelle terugverdientijd, door   VRIJWILLIGERS EN SPONSOREN    combinatie gestationeerd in Noordwijk tot   de 13 vrijwilligers elke drie weken de boot
      graven in de vette klei. De rompplaat (kuip)   het water direct door de kettingen uit de   de kortere cyclustijd kunnen er veel meer   DE TIJD OVERLEEFT.     in 1990 snelle rubberboten het commando   om hem ‘inzetbaar’ te houden. Wekelijks
      van de bak wordt hierbij vervangen door   bak. Hierdoor is het mogelijk een grotere   liters per uur worden verzet. Deze efficiëntere
      kettingen voor een betere lossing. Steeds   kop te trekken (meer inhoud) en is de grond   maar ook snellere werkwijze kan tevens voor                         overnamen. Weer met Cat trekkers en   wordt de motor van de tractor gestart
      vaker wordt dit principe nu toegepast voor   droger waardoor deze direct in de dumper   een behoorlijke brandstofbesparing zorgen.  Terwijl op de achtergrond suizend de   hydraulisch bediende bootwagens. De houten  en zo overleeft de historie de keiharde
                                                                                                                                 moderne reddingboot van Noordwijk in no   reddingboten en oude tractoren verdwenen   werkelijkheid van de voort tikkende tijd.
                                                                                                                                 time het ruime sop kiest, tokkelt de Kurt   in een donker hoekje. Zo donker zelfs dat ze
                            Verachtert heeft diverse kettingbakken beschikbaar voor huur en demo doeleinden
                                                                                                                                 Carlsen dapper ook richting de branding.   voor eeuwig uit beeld dreigden te raken.   Meer weten over de Stichting Kurt Carlsen?
                              zodat u zelf kunt ervaren wat de voordelen zijn. Voor meer informatie kunt u
                              contact opnemen met een van de medewerkers van Verachtert Nederland BV.                            “De eerste teakhouten reddingboot van                                  Kijk op: www.kurtcarlsen.nl
                                       WWW.VERACHTERT.NL / T. 073 640 41 11

                                                                                                                                                                                                                     KRACHTVOER MAGAZINE  23
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27