Page 23 - Krachtvoer nr.9 | Uitgave december 2017
P. 23
HISTORIE
CONNECT’O’MAAT
AL VELEN JAREN IS DE CONNECT’O’MAAT (CW) VAN VERACHTERT DE MEEST GEBRUIKTE SNELWISSEL
IN NEDERLAND VOOR HET UNIVERSEEL KUNNEN SNELWISSELEN VAN UITRUSTINGSSTUKKEN.
Jan Hottenga: “De restauratie
duurde ruim 3 jaar en was echt De besturing van de Zeeegel gaat met handels en remmen.
een puzzel van jewelste, alles is Er is geen stuurwiel, laat staan stuurbekrachtiging.
uit elkaar geweest. Hij heeft nu de
status van een varend monument.”
Onderwatersnelwissel HISTORIE
OVERLEEFT
Voor graafwerkzaamheden in en rond snelwisselophanging (machinebevestiging) wordt een speciale afdichting gebruikt. Het
waterpartijen heeft Verachtert een speciale uitgevoerd met een zwevende is op deze wijze onmogelijk voor vuil, zand
®
onderwatersnelwissel (type CWW) penconstructie. Dit is een constructie met en water om tussen de lagers en pennen De strakke bevestiging van de boot op de wagen tot het moment CAT SNORKELT TIJDENS
ontwikkeld. Een standaard snelwissel kan eigen lagering, afdichting en vetsmering. van de machineophanging te komen. van lancering is belangrijk omdat voorkomen moet worden dat een
golf de boot optilt en bijvoorbeeld half van de wagen af duwt.
in deze toepassing een hoger slijtagebeeld Tevens worden er geharde machinepennen Voordeel voor de eindgebruiker is een flinke REDDINGBOOTDAG 2017
vertonen waardoor er eerder speling bijgeleverd die aan de buitenzijde weer besparing op hoge onderhoudskosten. Een
merkbaar is. Bij de onderwateruitvoering worden afgedicht met deksels. Tussen de Verachtert CWW is leverbaar voor alle type OOIT HET PARADEPAARDJE VAN dit type stamt uit 1922 en werd in de jaren ZEEEGEL
wordt de bovenzijde van de stick van de graafmachine en de snelwissel Verachtert snelwissels van groot tot klein.
DE REDDINGSMAATSCHAPPIJ, twintig van de vorige eeuw gestationeerd De Stichting Kurt Carlsen heeft dat
DE TOENMALIGE KNZHRM, EN NU op Texel”, vertelt secretaris en tractordrijver voorkomen. De Noordwijkse vrijwilligers
NOG ALTIJD EEN BLIKVANGER Jan Hottenga van de Stichting Kurt Carlsen. redden de boot en trekker van verder verval
EERSTE KLAS: DE REDDINGBOOT “Hij was bedoeld voor kustplaatsen zonder en restaureerden ze tot absolute nieuwstaat.
KURT CARLSEN EN ZIJN haven en werd getrokken door paarden. In De D4 7U Cat tractor (1948) had destijds al
Kettingbak WATERDICHTE CAT TRACTOR. 1968 is de laatste houten boot, de 13e, in een waterdicht ontwerp en heet de Zeeegel.
®
TIJDENS DE REDDINGBOOTDAG gebruik genomen. Ze bestaan allemaal nog.” Hij heeft de uitlaat en de luchtinlaten boven
2017 IN NOORDWIJK WAREN WE Maar, zoals dat meestal gaat, zijn techniek op de motorkap, waarbij de openingen naar
BIJ DE LANCERING VAN DIT UNIEKE en vooruitgang niet te stoppen. Rond 1950 beneden zijn gericht. De bestuurder kan tot
STUKJE CULTUREEL ERFGOED DAT maakten de paarden plaats voor een moderne zijn borst in het water zitten, als dat nodig is.
Een kettingbak (type NGC) wordt van graven in en rond het water. Zodra de bak kan worden gelost. Kenmerkend voor de DANKZIJ DE TOMELOZE INZET VAN Cat D4 tractor. Zo werd er in 1953 ook een Tijdens het seizoen (voor- tot najaar) lanceren
oudsher voornamelijk gebruikt voor het met inhoud boven het waterpeil komt, loopt kettingbak is de snelle terugverdientijd, door VRIJWILLIGERS EN SPONSOREN combinatie gestationeerd in Noordwijk tot de 13 vrijwilligers elke drie weken de boot
graven in de vette klei. De rompplaat (kuip) het water direct door de kettingen uit de de kortere cyclustijd kunnen er veel meer DE TIJD OVERLEEFT. in 1990 snelle rubberboten het commando om hem ‘inzetbaar’ te houden. Wekelijks
van de bak wordt hierbij vervangen door bak. Hierdoor is het mogelijk een grotere liters per uur worden verzet. Deze efficiëntere
kettingen voor een betere lossing. Steeds kop te trekken (meer inhoud) en is de grond maar ook snellere werkwijze kan tevens voor overnamen. Weer met Cat trekkers en wordt de motor van de tractor gestart
vaker wordt dit principe nu toegepast voor droger waardoor deze direct in de dumper een behoorlijke brandstofbesparing zorgen. Terwijl op de achtergrond suizend de hydraulisch bediende bootwagens. De houten en zo overleeft de historie de keiharde
moderne reddingboot van Noordwijk in no reddingboten en oude tractoren verdwenen werkelijkheid van de voort tikkende tijd.
time het ruime sop kiest, tokkelt de Kurt in een donker hoekje. Zo donker zelfs dat ze
Verachtert heeft diverse kettingbakken beschikbaar voor huur en demo doeleinden
Carlsen dapper ook richting de branding. voor eeuwig uit beeld dreigden te raken. Meer weten over de Stichting Kurt Carlsen?
zodat u zelf kunt ervaren wat de voordelen zijn. Voor meer informatie kunt u
contact opnemen met een van de medewerkers van Verachtert Nederland BV. “De eerste teakhouten reddingboot van Kijk op: www.kurtcarlsen.nl
WWW.VERACHTERT.NL / T. 073 640 41 11
KRACHTVOER MAGAZINE 23