Page 25 - Krachtvoer Digizine - December 2022
P. 25

ELEKTRIFICATIE






 ELEKTRIFICATIE ZET DOOR






 NIEUWE HORIZON, NIEUWE LIJNEN










                 “ELEKTRIFICATIE                              hebben we ook hiervoor oplossingen gerealiseerd. En ook
                                                              Cat werkt aan handige systemen om op elke werkplek
           VERANDERT OOK ONZE                                 te kunnen laden. Compleet met slede voor gemakkelijke
                                                              handling en plaatsing op elk mogelijk ondergrond.”
                ROL ALS DEALER”

                                                              NIEUWE KANSEN
                                                              Wat de aanpak voor het laden ook zal zijn, de benodigde
 Met vier elektrische prototypes op de Bauma   prototypes met lithium-ion accu’s: de 301.9 minigraver en   elektriciteit moet ergens vandaan komen. En dat is beslist
 toont Caterpillar dat elektrificatie nu toch   de wielladers Cat 906 en 950 GC. De machines worden   een bottleneck, zo verwacht de Manager New Technol-
 echt op gang komt. Pon Equipment is pionier   aangedreven door Caterpillar batterijprototypes en   ogy. Met name wat betreft de ruimte op het elektricite-
 op dit gebied en heeft al enige ervaring met   hebben een ingebouwde AC-lader. Het bedrijf is ook van   itsnet. Jörgen: “Dus kijken we ook nauwlettend naar de
 de zelf ontwikkelde en gebouwde Z-Line   plan een externe optie voor snelladen op gelijkstroom   ontwikkeling van waterstof en stellen we onszelf vragen
 modellen, zoals de Cat 323 en de Cat 310. De   NIEUWE CAT MODELLEN  aan te bieden. Naar verwachting komen deze modellen   als gaan we als dealer niet alleen de machines, maar ook
 trend is duidelijk: Cat® goes Electric, maar   Pon Equipment werkt nauw samen met Caterpillar aan de   in de periode 2024 – 2026 af fabriek op de markt. De 301.9   de energie leveren? En welke rol speelt het onderhoud?
 dat gaat niet per knopdruk. Tijd voor een   missie naar een emissievrije toekomst. Vier jaar geleden   en 906 zullen naar verwachting de eerste commercieel   Elektrisch materieel vraagt weliswaar minder onderhoud,
 tussentijdse balans.   bouwde de Noorse Pon collega’s de eerste Cat 323 en   beschikbare modellen zijn.  maar ook heel ander onderhoud. Denk daarbij aan het

 inmiddels is de elektrische Z-Line familie uitgebreid   LEREN VAN PRAKTIJKERVARINGEN  om- en bijscholen van monteurs. Maar ook aanpassing
 “Wat verwachten klanten van ons en het machineaan-  met de 310, 320 en 330, waarvan we op dit moment drie   “Uit de praktijkinzet met onze Z-line machines weten we   van de werkplekken in onze servicevestigingen inclusief
 bod? Hoe zien ze hun dealer in de toekomst? Wat zijn de   produceren voor een van onze opdrachtgevers. Machines   dat het verstandig is om anders naar de werkroosters te   aangepast gereedschap en installaties. Ook zien we
 knelpunten op weg naar een emissievrij 2035…” Jörgen   die nu reeds inzetbaar zijn, zoals goed te zien was tijdens   kijken”, vervolgt Jörgen zijn verhaal. “Afhankelijk van de   dat elektrisch draaien zich goed leent voor Pay per Use
 van der Voorden, Manager New Technology bij Pon   de recente testdagen in Oosterwolde en Markelo. Hier   omstandigheden is het mogelijk om op één acculading   omdat de investeringskosten in het materieel op dit
 Equipment laat even een stilte vallen. “Zo maar een paar   trok de Cat 310 Z-Line veel bekijks. Op de jongste Bauma   vier tot zes uur te draaien. Daarna is een tussenlading   moment aanzienlijk hoger zijn. Gaan we wellicht naar een
 vragen als het gaat om elektrisch materieel. De overstap   toonde Caterpillar naast de Cat 320 nog drie werkende   van minimaal 30-45 minuten noodzakelijk en haal je een   toekomst waarbij niet de machine zelf, maar inzetgarantie
 is veel meer omvattend dat even een dieselmotor om-  8-urige werkdag.”  Voor het laden van het accupakket   en beschikbaarheid het product zijn…? Hoe dan ook, met
 wisselen voor elektropakket. Naast het ontwikkelen van   zijn naar keuze een 43kW of een 66 kW ingebouwde lader   onze eerste modellen zetten we al een grote stap naar
 nieuwe modellen staan we daar ook uitgebreid bij stil.”  beschikbaar die de accu in respectievelijk 7 of 4,5 uur   emissievrij draaien. De rest zal de tijd ons leren en daar
                                                              kijken we elke dag heel serieus naar.”
        laden. Optioneel is een externe 150 kW CCS2 snellader
        mogelijk. Deze klaart de klus in minder dan 2 uur.
 “DE Z-LINE PAST BINNEN   Andere ervaringen liggen meer op technisch vlak. Het   “MET DE POWERBANK

 EEN CO2-NEUTRAAL    varieert van de keuze voor de lithium-ion accutypes, de   ERBIJ BEN JE NOG
        noodzaak tot een trillingvrije opstelling van het accupa-
 BELEID”  kket, specifiek ontwikkelde software en de manier van            FLEXIBELER”
        bijladen. “Is er een stroomaansluiting aanwezig of pas je
        powerpacks toe?”, stelt Jörgen zelf de vraag. “Met Revolt

 24  KRACHTVOER DIGIZINE                                                           KRACHTVOER DIGIZINE 25
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30