Page 25 - Krachtvoer Digizine - December 2022
P. 25
ELEKTRIFICATIE
ELEKTRIFICATIE ZET DOOR
NIEUWE HORIZON, NIEUWE LIJNEN
“ELEKTRIFICATIE hebben we ook hiervoor oplossingen gerealiseerd. En ook
Cat werkt aan handige systemen om op elke werkplek
VERANDERT OOK ONZE te kunnen laden. Compleet met slede voor gemakkelijke
handling en plaatsing op elk mogelijk ondergrond.”
ROL ALS DEALER”
NIEUWE KANSEN
Wat de aanpak voor het laden ook zal zijn, de benodigde
Met vier elektrische prototypes op de Bauma prototypes met lithium-ion accu’s: de 301.9 minigraver en elektriciteit moet ergens vandaan komen. En dat is beslist
toont Caterpillar dat elektrificatie nu toch de wielladers Cat 906 en 950 GC. De machines worden een bottleneck, zo verwacht de Manager New Technol-
echt op gang komt. Pon Equipment is pionier aangedreven door Caterpillar batterijprototypes en ogy. Met name wat betreft de ruimte op het elektricite-
op dit gebied en heeft al enige ervaring met hebben een ingebouwde AC-lader. Het bedrijf is ook van itsnet. Jörgen: “Dus kijken we ook nauwlettend naar de
de zelf ontwikkelde en gebouwde Z-Line plan een externe optie voor snelladen op gelijkstroom ontwikkeling van waterstof en stellen we onszelf vragen
modellen, zoals de Cat 323 en de Cat 310. De NIEUWE CAT MODELLEN aan te bieden. Naar verwachting komen deze modellen als gaan we als dealer niet alleen de machines, maar ook
trend is duidelijk: Cat® goes Electric, maar Pon Equipment werkt nauw samen met Caterpillar aan de in de periode 2024 – 2026 af fabriek op de markt. De 301.9 de energie leveren? En welke rol speelt het onderhoud?
dat gaat niet per knopdruk. Tijd voor een missie naar een emissievrije toekomst. Vier jaar geleden en 906 zullen naar verwachting de eerste commercieel Elektrisch materieel vraagt weliswaar minder onderhoud,
tussentijdse balans. bouwde de Noorse Pon collega’s de eerste Cat 323 en beschikbare modellen zijn. maar ook heel ander onderhoud. Denk daarbij aan het
inmiddels is de elektrische Z-Line familie uitgebreid LEREN VAN PRAKTIJKERVARINGEN om- en bijscholen van monteurs. Maar ook aanpassing
“Wat verwachten klanten van ons en het machineaan- met de 310, 320 en 330, waarvan we op dit moment drie “Uit de praktijkinzet met onze Z-line machines weten we van de werkplekken in onze servicevestigingen inclusief
bod? Hoe zien ze hun dealer in de toekomst? Wat zijn de produceren voor een van onze opdrachtgevers. Machines dat het verstandig is om anders naar de werkroosters te aangepast gereedschap en installaties. Ook zien we
knelpunten op weg naar een emissievrij 2035…” Jörgen die nu reeds inzetbaar zijn, zoals goed te zien was tijdens kijken”, vervolgt Jörgen zijn verhaal. “Afhankelijk van de dat elektrisch draaien zich goed leent voor Pay per Use
van der Voorden, Manager New Technology bij Pon de recente testdagen in Oosterwolde en Markelo. Hier omstandigheden is het mogelijk om op één acculading omdat de investeringskosten in het materieel op dit
Equipment laat even een stilte vallen. “Zo maar een paar trok de Cat 310 Z-Line veel bekijks. Op de jongste Bauma vier tot zes uur te draaien. Daarna is een tussenlading moment aanzienlijk hoger zijn. Gaan we wellicht naar een
vragen als het gaat om elektrisch materieel. De overstap toonde Caterpillar naast de Cat 320 nog drie werkende van minimaal 30-45 minuten noodzakelijk en haal je een toekomst waarbij niet de machine zelf, maar inzetgarantie
is veel meer omvattend dat even een dieselmotor om- 8-urige werkdag.” Voor het laden van het accupakket en beschikbaarheid het product zijn…? Hoe dan ook, met
wisselen voor elektropakket. Naast het ontwikkelen van zijn naar keuze een 43kW of een 66 kW ingebouwde lader onze eerste modellen zetten we al een grote stap naar
nieuwe modellen staan we daar ook uitgebreid bij stil.” beschikbaar die de accu in respectievelijk 7 of 4,5 uur emissievrij draaien. De rest zal de tijd ons leren en daar
kijken we elke dag heel serieus naar.”
laden. Optioneel is een externe 150 kW CCS2 snellader
mogelijk. Deze klaart de klus in minder dan 2 uur.
“DE Z-LINE PAST BINNEN Andere ervaringen liggen meer op technisch vlak. Het “MET DE POWERBANK
EEN CO2-NEUTRAAL varieert van de keuze voor de lithium-ion accutypes, de ERBIJ BEN JE NOG
noodzaak tot een trillingvrije opstelling van het accupa-
BELEID” kket, specifiek ontwikkelde software en de manier van FLEXIBELER”
bijladen. “Is er een stroomaansluiting aanwezig of pas je
powerpacks toe?”, stelt Jörgen zelf de vraag. “Met Revolt
24 KRACHTVOER DIGIZINE KRACHTVOER DIGIZINE 25