Page 28 - Krachtvoer Digizine - December 2022
P. 28
INTERVIEW INTERVIEW
Het rebuild programma van Cat® en Pon
Equipment blijkt een krachtig alternatief
voor de sterk gestegen levertijden en
prijzen. Waarom langer wachten op een
nieuwe machine als je binnen 3 maanden De Cat 992 is met zijn 110 ton eigen gewicht de
grootste mobiele machine op het hele terrein.
ook weer met alle garanties van dien aan Hij verplaatst ‘beren’ en dient tevens als
het werk kunt? We zetten de mogelijk- calamiteitenmachine bij de buren van Tata Steel.
heden op een rij.
“Jaarlijks verwerken wij meer dan 1.000.000 ton materiaal”, verduidelijkt Ron. “Werken met deze temperaturen
becijfert Asset Manager Ron Roerig van Harsco wijzend vragen speciale aanpassingen. Daarom is er pantserglas, • Fractie van de nieuwprijs
op de slakpan die in de enorme kraan hangt. “Al het speciale olie, ingepakte hydrauliekleidingen, een extra • Laatste technische updates
magnetische materiaal halen we eruit en gaat terug naar stevige bodem en zitten er geen rubber flappen aan de • Zelfde kwaliteit als nieuwe machines
Tata Steel. Al het andere materiaal wordt verwerkt in machines.”
andere processen door externe firma’s en inzet bij eigen
fabrieken van Tata Steel. VOLLEDIG BENUTTEN
Harsco volgt het productieritme van Tata Steel en dat
“MET STAGE V MOTOREN betekent dat de machines amper stilstaan. Meer dan
5.500 draaiuren per jaar is de normaalste zaak. Om de
GAAN WE VOOR machines inzetbaar te houden kiest Harsco voor het Cat
Certified Rebuild programma. “We gaan pas voor nieuw
MAXIMALE als hergebruik echt niet meer mogelijk is”, stelt Ron
Roerig. “Dat betekent tweemaal rebuilden en daarna
Bij de Hot Work Certified Rebuild versie is de cabine
Machinist Marchel van der Heijden (r.) kan lezen en
EMISSIEREDUCTIE” vernieuwen. Die slag zijn we nu aan het maken.” Komend schrijven met zijn Cat 992 met inmiddels 78.000 uur op de voorzien van pantserglas, zijn alle hydrauliekslangen
voorjaar komen er drie nieuwe grote Cat machines bij teller. “De komst van de drie nieuwe grote Cat machines hittebestendig ingepakt en ontbreken rubber flappen.
Harsco aan. Een Cat 992, een Cat 775 en een Cat 988. Ze komend voorjaar is een mijlpaal voor ons allemaal.”
NERGENS ANDERS TE ZIEN vervangen machines met meer dan 50.000 uur op de teller.
Met een drietal Cat 988’s graaft Harsco de steamboxen De Cat 992 spant daarbij de kroon met 78.000 uur. Met het
uit. Het materiaal wordt gebroken, gezeefd en gesorteerd nieuwe drietal en Stage V motoren zet het bedrijf de stap
en verder gekoeld. Deze procesgang gebeurt onder dak naar verdere emissiebeperking. Ron Roerig: “De
om eventuele emissies maximaal te beheersen. Een Cat volgende stap is elektrificatie waar mogelijk. Dat zal voor
775 off-Highway Truck – de enige in Nederland – rijdt deze grote machines niet morgen zijn, maar zo zijn wij
het product naar de verwerkingslocatie. “Dat is 5.000 tot bezig om bestaande diesel aangedreven machines te
6.000 ton per dag”, verduidelijkt Ron. “Mocht de 775 om re-fitten naar elektrische aandrijvingen. Deze projecten
wat voor reden niet beschikbaar zijn, dan hebben we voeren wij intern uit met hulp van firma’s. We houden de
een Cat 772 achter de hand.” Aan de andere kant van de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten.”
slakpannenkranen is een nog grotere machine aan het
werk. De Cat 992 verplaatst zogeheten ‘beren’ naar een
breeklocatie. Een ‘beer’ is een te ver gestolde inhoud van “EEN BEER KAN WEL
de slakpan en kan zo maximaal 50 Ton wegen. “Net als de
andere wielladers is ook de Cat 992 in Hot Work uitvoering”, 50 TON WEGEN” Ron Roerig: „Bij onze 24/7 inzet zijn de kracht van Cat en de service van Pon Equipment onontbeerlijk.”
28 KRACHTVOER DIGIZINE KRACHTVOER DIGIZINE 29