Page 17 - Krachtvoer - Editie 16 - Juli 2022
P. 17

INTERVIEW

 Meer en beter kunnen slopen dan
 anderen, dat was het doel van deze
 machtige machine.  alles heel blijft.” Willem en Davy zijn namens B Next   plaatsen. “We hebben geen grote kraan nodig om de
        de projectleiders achter de nieuwe Cat sloopkraan van   machine op te bouwen”, voegt Davy toe. “Als hij 5 ton
        300 ton. Samen hebben ze de uitvoering aangepakt, in   aan kan is dat al genoeg. De rest van de opbouw regelen
        nauwe samenspraak met Pon Equipment en STC uit        we met de machine. We hebben zelfs een
        Coevorden. “Deze kraan is nergens te koop en geheel   afstandsbediening.”
        uit het oogpunt van de machinist ontwikkeld”, vervolgt
        Davy. “We willen een snel en flexibel systeem, met    NIEUWE DIMENSIE
        diverse configuraties, toolkeuzes van 3 tot 25 ton en   Naast de vier giekdelen die de kraan op de foto’s toont,
        bovendien makkelijk op te bouwen en te transporteren.   ligt er nog een drietal variatiemogelijkheden in de hal
        Ik denk dat we daarin aardig zijn geslaagd.”          van STC. Ook kan de machine met de bestaande sloop-
                                                              giek van de huidige Cat 390F graafmachine uit de voeten.
        FLEXIBELE OPBOUW                                      Willem: “Hoe we de giek ook samenstellen, het sys-
        De imposante nieuwkomer wordt vandaag door TüV        teem herkent de configuratie en stelt alles op de juiste
        Nederland gekeurd. Het is in de basis een Cat 395 Next   waarden in. Met deze machine brengen we als B Next
        Gen maar dan zonder onderwagen, ballast, zwenkmo-     echt een nieuwe dimensie op sloopgebied.”
        toren en front. De motor, hydrauliekpomp, koeling en
        cabine zijn gebleven, hieraan werden door het
        projectteam diverse onderdelen van andere Cat
        machines toegevoegd. “Hefcilinders van de Cat 6060
        en Cat 6020 (mining) en Cat 374 graafmachine voor de
        bakcilinders”, vertelt Willem tijdens de rondgang. “De
 300 TON UNIEK   2.20 meter verlengd. Ze zijn voorzien van een haaksys-
        rupsen komen ook van de Cat 6020 en hebben we met


        teem zodat we ze makkelijk kunnen plaatsen na het
        transport.” Om de grote variatie aan tools mogelijk te
 SLOOPVERMOGEN  maken is de ballast flexibel opgebouwd. Met plakken
        van 5 ton kunnen ze tot 64 ton totaal contragewicht

               “DEZE MACHINE
                                                                              Het team op de dag van de keuring bijeen: (v.l.n.r.:) Erik
                                                                          Klappe (buitendienst monteur Pon Equipment), Leo Glas (TüV
                                                                          Nederland), William Timmer (monteur STC), Davy Kies (hoofd
 B NEXT GAAT HOGER, VERDER, DIEPER  IS NERGENS                             materieel B Next), Willem van den Nagel (machinist B Next)
                                                                                      en Robert Koster (monteur/lasser B Next).
                      TE KOOP”




 De nieuwe Cat is door B Next in eigen beheer ontworpen en als project
 opgebouwd in nauwe samenwerking met Pon Equipment en STC uit Coevorden.   Tien jaar na de geboorte van het
 oorspronkelijke plan is het dan bijna zover.
 De laatste tests en finishing touch, dan kan
 ®
 de nieuwe Cat  sloopkraan van B Next aan
 de slag. Maar liefst 300 ton zwaar en met een
 reach van 72,5 meter, de eerste en enige ter
 wereld die dat haalt zonder telescoop. De
 bedenkers vertellen;


 “De markt wil steeds hoger en dieper en daarin willen
 we meekunnen”, begint Davy Kies, Hoofd Materieel bij
 B Next, sinds dit voorjaar de nieuwe naam van Beelen.
 Collega en machinist Willem van den Nagel knikt instem-
 mend. “Daarbij willen we meer kunnen dan anderen, met                             De nieuwe slooptroef van B Next transformeert
 beter materieel dan anderen en met de zekerheid dat                               zelfstandig van 73 ton transportgewicht en een
                                                                                    hoogte/breedte van 4 x 3,5 meter naar een 300
                                                                                   tons sloopkraan met een reach van 72,5 meter.
 16 KRACHTVOER DIGIZINE                                                            KRACHTVOER DIGIZINE
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22