Page 17 - Krachtvoer - Editie 16 - Juli 2022
P. 17
INTERVIEW
Meer en beter kunnen slopen dan
anderen, dat was het doel van deze
machtige machine. alles heel blijft.” Willem en Davy zijn namens B Next plaatsen. “We hebben geen grote kraan nodig om de
de projectleiders achter de nieuwe Cat sloopkraan van machine op te bouwen”, voegt Davy toe. “Als hij 5 ton
300 ton. Samen hebben ze de uitvoering aangepakt, in aan kan is dat al genoeg. De rest van de opbouw regelen
nauwe samenspraak met Pon Equipment en STC uit we met de machine. We hebben zelfs een
Coevorden. “Deze kraan is nergens te koop en geheel afstandsbediening.”
uit het oogpunt van de machinist ontwikkeld”, vervolgt
Davy. “We willen een snel en flexibel systeem, met NIEUWE DIMENSIE
diverse configuraties, toolkeuzes van 3 tot 25 ton en Naast de vier giekdelen die de kraan op de foto’s toont,
bovendien makkelijk op te bouwen en te transporteren. ligt er nog een drietal variatiemogelijkheden in de hal
Ik denk dat we daarin aardig zijn geslaagd.” van STC. Ook kan de machine met de bestaande sloop-
giek van de huidige Cat 390F graafmachine uit de voeten.
FLEXIBELE OPBOUW Willem: “Hoe we de giek ook samenstellen, het sys-
De imposante nieuwkomer wordt vandaag door TüV teem herkent de configuratie en stelt alles op de juiste
Nederland gekeurd. Het is in de basis een Cat 395 Next waarden in. Met deze machine brengen we als B Next
Gen maar dan zonder onderwagen, ballast, zwenkmo- echt een nieuwe dimensie op sloopgebied.”
toren en front. De motor, hydrauliekpomp, koeling en
cabine zijn gebleven, hieraan werden door het
projectteam diverse onderdelen van andere Cat
machines toegevoegd. “Hefcilinders van de Cat 6060
en Cat 6020 (mining) en Cat 374 graafmachine voor de
bakcilinders”, vertelt Willem tijdens de rondgang. “De
300 TON UNIEK 2.20 meter verlengd. Ze zijn voorzien van een haaksys-
rupsen komen ook van de Cat 6020 en hebben we met
teem zodat we ze makkelijk kunnen plaatsen na het
transport.” Om de grote variatie aan tools mogelijk te
SLOOPVERMOGEN maken is de ballast flexibel opgebouwd. Met plakken
van 5 ton kunnen ze tot 64 ton totaal contragewicht
“DEZE MACHINE
Het team op de dag van de keuring bijeen: (v.l.n.r.:) Erik
Klappe (buitendienst monteur Pon Equipment), Leo Glas (TüV
Nederland), William Timmer (monteur STC), Davy Kies (hoofd
B NEXT GAAT HOGER, VERDER, DIEPER IS NERGENS materieel B Next), Willem van den Nagel (machinist B Next)
en Robert Koster (monteur/lasser B Next).
TE KOOP”
De nieuwe Cat is door B Next in eigen beheer ontworpen en als project
opgebouwd in nauwe samenwerking met Pon Equipment en STC uit Coevorden. Tien jaar na de geboorte van het
oorspronkelijke plan is het dan bijna zover.
De laatste tests en finishing touch, dan kan
®
de nieuwe Cat sloopkraan van B Next aan
de slag. Maar liefst 300 ton zwaar en met een
reach van 72,5 meter, de eerste en enige ter
wereld die dat haalt zonder telescoop. De
bedenkers vertellen;
“De markt wil steeds hoger en dieper en daarin willen
we meekunnen”, begint Davy Kies, Hoofd Materieel bij
B Next, sinds dit voorjaar de nieuwe naam van Beelen.
Collega en machinist Willem van den Nagel knikt instem-
mend. “Daarbij willen we meer kunnen dan anderen, met De nieuwe slooptroef van B Next transformeert
beter materieel dan anderen en met de zekerheid dat zelfstandig van 73 ton transportgewicht en een
hoogte/breedte van 4 x 3,5 meter naar een 300
tons sloopkraan met een reach van 72,5 meter.
16 KRACHTVOER DIGIZINE KRACHTVOER DIGIZINE