Page 16 - Krachtvoer - Editie 16 - Juli 2022
P. 16

INTERVIEW

                                                                                           Meer en beter kunnen slopen dan
                                                                                          anderen, dat was het doel van deze
                                                                                                     machtige machine.         alles heel blijft.” Willem en Davy zijn namens B Next   plaatsen. “We hebben geen grote kraan nodig om de
                                                                                                                               de projectleiders achter de nieuwe Cat sloopkraan van   machine op te bouwen”, voegt Davy toe. “Als hij 5 ton
                                                                                                                               300 ton. Samen hebben ze de uitvoering aangepakt, in   aan kan is dat al genoeg. De rest van de opbouw regelen
                                                                                                                               nauwe samenspraak met Pon Equipment en STC uit        we met de machine. We hebben zelfs een
                                                                                                                               Coevorden. “Deze kraan is nergens te koop en geheel   afstandsbediening.”
                                                                                                                               uit het oogpunt van de machinist ontwikkeld”, vervolgt
                                                                                                                               Davy. “We willen een snel en flexibel systeem, met    NIEUWE DIMENSIE
                                                                                                                               diverse configuraties, toolkeuzes van 3 tot 25 ton en   Naast de vier giekdelen die de kraan op de foto’s toont,
                                                                                                                               bovendien makkelijk op te bouwen en te transporteren.   ligt er nog een drietal variatiemogelijkheden in de hal
                                                                                                                               Ik denk dat we daarin aardig zijn geslaagd.”          van STC. Ook kan de machine met de bestaande sloop-
                                                                                                                                                                                     giek van de huidige Cat 390F graafmachine uit de voeten.
                                                                                                                               FLEXIBELE OPBOUW                                      Willem: “Hoe we de giek ook samenstellen, het sys-
                                                                                                                               De imposante nieuwkomer wordt vandaag door TüV        teem herkent de configuratie en stelt alles op de juiste
                                                                                                                               Nederland gekeurd. Het is in de basis een Cat 395 Next   waarden in. Met deze machine brengen we als B Next
                                                                                                                               Gen maar dan zonder onderwagen, ballast, zwenkmo-     echt een nieuwe dimensie op sloopgebied.”
                                                                                                                               toren en front. De motor, hydrauliekpomp, koeling en
                                                                                                                               cabine zijn gebleven, hieraan werden door het
                                                                                                                               projectteam diverse onderdelen van andere Cat
                                                                                                                               machines toegevoegd. “Hefcilinders van de Cat 6060
                                                                                                                               en Cat 6020 (mining) en Cat 374 graafmachine voor de
                                                                                                                               bakcilinders”, vertelt Willem tijdens de rondgang. “De
        300 TON UNIEK                                                                                                          2.20 meter verlengd. Ze zijn voorzien van een haaksys-
                                                                                                                               rupsen komen ook van de Cat 6020 en hebben we met


                                                                                                                               teem zodat we ze makkelijk kunnen plaatsen na het
                                                                                                                               transport.” Om de grote variatie aan tools mogelijk te
        SLOOPVERMOGEN                                                                                                          maken is de ballast flexibel opgebouwd. Met plakken
                                                                                                                               van 5 ton kunnen ze tot 64 ton totaal contragewicht

                                                                                                                                      “DEZE MACHINE
                                                                                                                                                                                                     Het team op de dag van de keuring bijeen: (v.l.n.r.:) Erik
                                                                                                                                                                                                 Klappe (buitendienst monteur Pon Equipment), Leo Glas (TüV
                                                                                                                                                                                                 Nederland), William Timmer (monteur STC), Davy Kies (hoofd
        B NEXT GAAT HOGER, VERDER, DIEPER                                                                                                 IS NERGENS                                              materieel B Next), Willem van den Nagel (machinist B Next)
                                                                                                                                                                                                             en Robert Koster (monteur/lasser B Next).
                                                                                                                                             TE KOOP”




        De nieuwe Cat is door B Next in eigen beheer ontworpen en als project
        opgebouwd in nauwe samenwerking met Pon Equipment en STC uit Coevorden.   Tien jaar na de geboorte van het
                                                              oorspronkelijke plan is het dan bijna zover.
                                                              De laatste tests en finishing touch, dan kan
                                                                              ®
                                                              de nieuwe Cat  sloopkraan van B Next aan
                                                              de slag. Maar liefst 300 ton zwaar en met een
                                                              reach van 72,5 meter, de eerste en enige ter
                                                              wereld die dat haalt zonder telescoop. De
                                                              bedenkers vertellen;


                                                              “De markt wil steeds hoger en dieper en daarin willen
                                                              we meekunnen”, begint Davy Kies, Hoofd Materieel bij
                                                              B Next, sinds dit voorjaar de nieuwe naam van Beelen.
                                                              Collega en machinist Willem van den Nagel knikt instem-
                                                              mend. “Daarbij willen we meer kunnen dan anderen, met                                                                                       De nieuwe slooptroef van B Next transformeert
                                                              beter materieel dan anderen en met de zekerheid dat                                                                                         zelfstandig van 73 ton transportgewicht en een
                                                                                                                                                                                                           hoogte/breedte van 4 x 3,5 meter naar een 300
                                                                                                                                                                                                          tons sloopkraan met een reach van 72,5 meter.
        16 KRACHTVOER DIGIZINE                                                                                                                                                                            KRACHTVOER DIGIZINE
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21