Page 10 - Krachtvoer nr.5 | Uitgave november 2015
P. 10

INTERVIEW

HELEMAAL
       ONDER DE PANNEN

DAKPANNENFABRIKANT MONIER UIT TEGELEN                                      vanuit een depot met vrachtwagens naar de productie die een
ZET BIJ ZIJN PRODUCTIELOCATIE IN TEGELEN DE                                paar honderd meter verderop is gevestigd. Jaarlijks verwerkt
NIEUWE CAT® 926M WIELLADER IN EN KIEST VOOR                                het bedrijf maximaal 110.000 ton. Voor dit transport shuttelt
DE ONTZORGING VIA EMSOLUTIONS. DE KOMENDE                                  een vrachtwagen circa 20 maal per dag heen en weer.
7 JAAR IS HET BEDRIJF LETTERLIJK EN FIGUURLIJK
ONDER DE PANNEN EN IS ER GEEN OMKIJKEN MEER                                            “ZEKERHEID IS ERG
NAAR SERVICE EN ONDERHOUD.                                                         BELANGRIJK VOOR ONS”

De machinisten van Monier maken geen stap, maar een                        MAKKELIJK BUDGETTEREN
sprong vooruit. Van een 26 jaar oude wiellader stappen ze                  Pierre Toma: “Het is onze enige wiellader en daarom gaan we
over op de meest moderne Cat 926M, de eerste van dit type                  voor maximale zekerheid. Pon Equipment volgt de machine via
in Nederland. “We gaan zoveel mogelijk voor een zorgeloze                  VisionLink en zorgt voor tijdige inspecties en beurten.
inzet”, meldt Pierre Toma, Manager Grondstoffen bij Monier.                Zelf hebben de machinisten minimaal dagelijks onderhoud.”
“Deze Cat en het servicepakket gaan ons daarbij helpen.”                   Monier heeft gekozen voor EMSolutions level 5 voor 7 jaar. Het
                                                                           servicecontract omvat alles met uitzondering van het bakmes
MARKT TREKT AAN                                                            en de banden. “Tevens hebben we de garantie dat er direct
Monier produceert in Tegelen maximaal zo’n 23 miljoen dakpannen            een vervangende machine komt mocht een reparatie langer
per jaar. Momenteel ligt de productie op 70% en dat is vooral              duren dan 24 uur”, vervolgt hij. “Tot slot kent de prijs een
te wijten aan de crisis. Inmiddels trekt de markt weer iets aan,           inflatiecorrectie. We weten gewoon de komende 7 jaar exact
maar de bestaande en meer dan bejaarde wielladers maken                    wat de kosten zijn. Dat is wel zo makkelijk bij het budgetteren.”
die opleving niet meer mee. De nieuwe wiellader wordt ingezet
voor het transporteren en beladen van klei. Deze grondstof gaat

         Instructeur Gert Ploeg geeft tekst en uitleg aan de machinisten,  “We hebben goede ervaringen met Cat en Pon Equipment
         o.a. over de Stage 4 motor met passief roetfilter waar            op andere vestigingen, dus was de keuze voor een
         ze geen moment rekening mee hoeven te houden.                     nieuwe machine vlot gemaakt”, stelt Pierre Toma.

10 KRACHTVOER MAGAZINE
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15