Page 14 - Krachtvoer Digizine | Juni 2020
P. 14
INTERVIEW INTERVIEW
SPAANSEN KIEST CAT 972M XE Familiebedrijf Spaansen telt in totaa; merk en type. “We hadden tot twee Machinist Henk van der Borgh: “Ik tank veel
VANWEGE BETROUWBAARHEID 300 medewerkers en heeft het hoofd- en een half jaar geleden toe nog geen minder diesel voor hetzelfde werk en werk met
meer gemak.”
kantoor in Winkel (NH). Het bedrijf telt Cat wielladers, maar door terugker-
®
EN EFFICIËNTIE drie, zelfstandige divisies: Spaansen ende problemen met ons vorige merk
Bouwsystemen, Spaansen Grondstof- stonden we bij de keuze van nieuw
Spaansen heeft voor haar divisie Grondstoffen fen en Logistiek en Spaansen Tuin en materieel open voor verandering”,
en Logistiek een tweede Cat 972M XE Bestrating. Op de vestiging Grond- stelt Marcel Spaansen nuchter.
stoffen en Logistiek in Harlingen zijn
“De goede ervaringen in Nijmegen
wiellader in gebruik genomen. Naast een 10 medewerkers actief. Ze zorgen met Cat waren overtuigend genoeg
onbelemmerde overslag van zand en grind voor de overslag van zand en grind om opnieuw voor deze keuze te
Marcel Spaansen: “De prestaties van de Cat zijn koos Spaansen de nieuwkomer mede dat vanuit zee wordt aangevoerd. gaan.” Na een succesvolle demo
dik in orde; daarnaast houden we van standaardi- Na veredeling gaat het materieel in
satie: één merk en duidelijkheid en dat maakt de vanwege de bewezen lagere brandstofkosten werd in 2017 de eerste Cat 972M XE
keuze nog makkelijker.” vrachtwagens of binnenvaartschepen aangeschaft. De feiten liegen niet:
en hoge betrouwbaarheid. naar hun doelbestemming. Een deel geen uitval door technische
van de stroom komt in de vultrechters problemen, een hoge productiviteit
VOORDELEN van de betoncentrale van buurman en bewezen minder brandstofver- 140 liter af, nu heb ik genoeg aan
Spaansen Bouwsystemen terecht.
bruik. “Hoeveel minder? Ik houd het
100 liter. De productie van de Cat is
“Met 3.000 stuks zijn ze een van de
Marcel. “Ik denk dat de machinist het
grootste beton casco producenten in op 20 tot 25% verschil”, becijfert daarbij indrukwekkend: we willen
graag in vier bakken 35 tot 36 ton in
TIKKEN ELK Manager Materieel en Techniek uit. “HET STUREN de wagens laden en dat lukt
Nederland,” legt Marcel Spaansen,
nog beter weet.”
moeiteloos. Dankzij de ingebouwde
“Dit jaar nog verrijst in Harlingen een
weeginstallatie is dat makkelijker
nieuwe fabriek waarin Bouw-
systemen de buitenzijde van de MET DE JOY- dan ooit. Op beide locaties verwerkt
Spaansen enkele miljoenen tonnen
UUR DOOR en steenstrips en zo een compleet STICKS IS zand en grind op jaarbasis. De
betonwand kan voorzien van isolatie
wielladers zetten jaarlijks met gemak
prefab element maakt.”
meer dan 2.000 uur op de teller.
FEITEN LIEGEN NIET FYSIEK MINDER Bijkomend voordeel bij zo’n intensieve
taak is het gemak van de joystick-
Voor de transportcontinuïteit op BELASTEND” besturing. Machinist Henk “Vroeger
de locatie in Harlingen vertrouwt had ik een stuurwiel en daarvan heb ik
Spaansen op de inzet van haar VAN 140 NAAR 100 LITER een Frozen Shoulder gekregen.
nieuwe wiellader Cat 972M XE. In Machinist Henk van der Borgh In de enkele weken dat ik nu op deze
navolging van de vestiging in glimlacht als hij de vraag hoort. Cat rijdt, is dat probleem al bijna
Nijmegen koos het bedrijf voor dit “Voorheen tankte ik dagelijks 130 tot verdwenen.”
De Cat 972M XE heeft een continu variabele
transmissie die reeds bij een laag toerental
optimaal presteert en zo elk uur brandstof
In de haven van Harlingen ontvangt en verwerkt Spaansen Grondstoffen en Logistiek maritiem bespaart.
zand en grind dat via vrachtwagens en binnenschepen wordt afgevoerd naar hun volgende
bestemming.
1 KRACHTVOER DIGIZINE 15